På stive bein gjennom Børgefjell (1984).

Vi hadde bestemt oss for at årets rute skulle gå tvers gjennom Børgefjell fra Susendalskroken ved svenskegrensen til Majavann i vest. Denne ruten hadde vi gjort ved en gang tidligere og vi fikk bekreftet at årets valg av rute inneholdt det meste av hva en fjellentusiast og sportsfisker kan ønske seg. Terrenget varierte fra det frodige til det mer karrige og begge ytterligheter har unektelig sin sjarme. Har man satt av en uke for å gå i fjellet, kan denne ruten inndeles i passelige dagsetapper. Denne gangen ble det et lengre opphold ved Ranserdalen enn det som var planlagt. Dette skyldtes at Jonny fikk store problemer med sine knær og måtte holde meg i ro noen dager.
Ruten vi fulgte var som følger:
    Dag 1:    Susendalselva - brua ved Tiplingelva.
    Dag 2:    Tiplingelva - Ranserdalen.
    Dag 3:    Ranserdalen.
    Dag 4:    Ranserdalen.
    Dag 5:    Ranserdalen - Store Kjukkelvann.
    Dag 6:    Store Kjukkelvann - Kompottjønna ved Lille Tjukkelvann.
    Dag 7:    Kompotttjønna- Tomasvannet

Hvis du ønsker å se ruten beskrevet på kart, klikk her.

TIRSDAG 7/8

Dagsmarsj Susendalselva - brua ved Tiplingelva.
Distanse Ca. 11 km.
Start Kl.18.00 - Ankomst: Kl. 21.30.
Vær Til å begynne med, pent vær med sol. Over fjellet fikk vi regn med tåke.

Vi krysset elva over hengebrua mellom de to Tiplingvannene hvor vi satte opp teltet. Til tross for mørket, kunne Odd ikke dy seg og ville prøve markstanga i elva. Resultatet ble en liten ørret.

ONSDAG 8/8

Dagsmarsj Tiplingelva - Ranserdalen.
Distanse Ca. 16 km.
Start Kl. 09.00. Ankomst: Kl. 16.00.
Vær Bra vær med en del sol.

Til å begynne med gikk vi langs Simleelva.Vi fisket i ca. 3 kvarter med markstang i nedre del av platået. Strekningen virket ganske tom, men vi fikk da likevel en liten ørret på markstang. Startet videre til Ranserdalen kl. 12.00 etter å ha spist. På slutten av marsjen ved bekken som kommer fra Reinhornsvannet fikk Jonny smerter i venstre kne, noe som skulle vise seg å være de første symptomer på det som senere skulle bli det rene marerittet. I første omgang var dette ikke verre enn at han klarte å hinke det lille stykket som var igjen til Ranserdalen.

Vel fremme i Ransedalen var vi proppfulle av forventninger etter tidligere storfangster i dette praktfulle vassdraget og var derfor ikke sene med å ta frem fiskeutstyret. Vi fisket en del i nærheten av leirplassen. Odd fikk to ørreter på 4 hg. på markstang. Jonny hadde to tilslag på spinner (droppen), hvorav den ene var av anseelig størrelse.

Odd henter vann i elva som renner fra Stor-kjukkelen. Her er der nok havregrøten som forberedes.

TORSDAG 9/8

Vær: Tildels bra med en del sol, men kaldt.

Jonnys fot hadde nå forverret seg betraktelig og han var nå knapt i stand til å bevege seg. Odd benyttet formiddagstimene til å fiske nedover strykene med markstang og fikk to pene ørret.

Senere fisket han i de øvre deler av elva. Jonny måtte fremdeles holde seg i ro ved teltet. Ved utløpet av elva fikk Odd tilslag på spinner av kjempeørret. Anslagsvis 2-3 kg. En knall hard kamp pågikk i ca. 30 sekunder, men så måtte Odd trekke det korteste strået og sluggeren rev seg løs fra spinneren. Etter dette var ikke Odd seg selv på 2-3 timer. Som et syltynt plaster på såret, fikk han senere en ørret på 7-8 hg. på spinner pluss en på 4 hg. Natt til fredag blåste det opp til kuling styrke med en del regn.

FREDAG 10/8

Vær: Dårlig vær med en del regn og tåke. Kaldt.

Jonny lå fremdeles strak ut nå som utelukket videre forflytning. Odd fisket igjen i den øvre del av elva. Resultatet ble 2 ørret på 6-7 hg. tatt på spinner + 1 av samme størrelse tatt på mark og søkke. I tillegg fikk han 2 på 4-5 hg.

Alle ørret som ble tatt i Ranserdalen var av utsøkt kvalitet og i god kondisjon. De som ble tatt i øvre del av elva var knall rød i kjøttet. De som ble tatt lengre ned hadde en svakere rødfarge, noe som kan tyde på at rødfargen forsvinner etter lengre tids opphold i elva. En del av fiskene hadde tydelige merker av garn. Et bevis på at det enten hadde foregått tyvfiske med garn eller at det har vært samer som hadde benyttet seg av sin rett til matauke. Spinneren som hadde gjort slik suksess, var en 6 gr. droppen, forgylt med svarte prikker.

Utpå kvelden skar Jonny opp den ene skjorten i strimler og brukte den som støttebandasje på det ødelagte kneet. Dette hjalp en god del.

Mye fin ørret er lagt ut på parade klar til beundring. Legg merke til det som er igjen av T-skjorten etter at mesteparten er brukt som støttebandasje på Jonnys stive knær.

LØRDAG 11/8

Dagsmarsj Ranserdalen - Store Kjukkelvann.
Distanse Ca. 23 km.
Start Kl. 10.45.- Ankomst: Kl. 19.30.
Vær Fuktig med nå regn og tett tåke.

På grunn av et kranglete kne og dårlig vær var vi i tvil om vi skulle returnere til Susendalskroken eller om vi skulle fullføre vår opprinnelige plan. En retrett ville imidlertid vært et nederlag som ville være vanskelig å fordøye selv om forholdene skulle tilsi at dette var eneste fornuftige løsning. Kneet fungerte rimelig bra, og været ble tilsynelatende bedre (tåka lettet en smule!). I et anfall av overmot, bestemte vi oss for å fullføre vår opprinnelige plan.

Vi gikk nordvest for Reinhornvannet, noe som viste seg å være et bedre valg enn å gå gjennom Ranserdalskaret slik vi hadde gjort tidligere. Til tross for tett tåke, kom vi oss helskinnet over Steinlægda, men da vi nærmet oss Store Kjukkelvann fikk Jonny alvorlige problemer. Smertene i kneet gjorde come back med brask og bram, og ikke nok med det. Også det andre kneet kollapset fullstendig. Med to stive bein og store smerter klarte vi å komme oss til utløpet av Store Kjukkelvann hvor vi satte opp teltet. Jonny var kaputt og lå strak ut. Odd fisket en halv time og fikk 5 små ørret på markstang i en kulp like nedenfor utløpet.

Etter hvert begynte det å regne og tett tåke kom sigende. Stemninga var ikke direkte lystig, men Odd gjorde det beste ut av situasjonen og lagde et utmerket måltid med ørret stekt i tørrmelkpulver(!).

SØNDAG 12/8

Dagsmarsj Store Kjukkelvann - Kompotttjønna ved Lille Tjukkelvann.
Distanse Ca. 12 km.
Start Kl. 10. Ankomst kl. 20.00.
Vær Tett tåke tidlig på dagen (ca. 10 m. sikt), lettere utover dagen.

Odd beundrer utsikten på vei fra Stor-kjukkelen til Kompottjønna.

Jonny var nå oppegående og knærne fungerte bra. En ny T-skjorte ble ofret til støttebandasje på høyre kne og livsgnisten var på vei tilbake. Vi krysset Stor-Kjukkel elva uten store problemer like nedenfor nederste utløp. Vi fisket et godt stykke nedover elva med markstang. Jonny fikk 10 ørret og Odd fikk 4. Størrelsen var på 3-4 hg og nedover. Ikke noen imponerende størrelse akkurat men fisken var rød i kjøttet og ellers av utmerket kvalitet.

Odd synes å være godt fornøyd med fangsten.

MANDAG 13/8

Dagsmarsj Kompott tjønna - Tomas vannet.
Distanse Ca. 24 km.
Start Kl. l0.45. Fremkomst: 21.05.
Vær Pent vær.

Vi sto opp kl. 07.00 og var ikke sene om å sjekke stanva. Resultatet ble 2 meget fine ørret på 7-8 hg. + 3 mindre ørret. Rød i kjøttet.

Vi la så i vei mot Tomasvannet full av optimisme. Det gikk bra helt til vi begynte på turen ned Orrek skaret. Da begynte knærne til Jonny å streike og resten av turen ble mer eller mindre et sammenhengende mareritt for Jonny. Turen fra Orrekvannet til Storelva var forferdelig. Regnet hadde forvandlet myr og skogsområder til det reine sumpområdet og dette var langt fra ideelt underlag for to stokk stive bein. Noen ganger segnet han om p.g.a. smertene på grensen til besvimelse, men klarte likevel å stotre meg stivbeint til elva. Vi observerte store mengder multer på turen, men forholdene fristet ikke til multeplukking.

På vei opp fra Storelva til toppen av skaret fikk Jonny store problemer med knærne. Odd viste hvilken stor hedersmann han er når han gjorde en heltemodig innsats ved å bære opp begge sekkene.

Siste etappe til Tomasvannet gikk på et vis, men myrsumpene og knærne voldte Jonny store problemer. Da vi endelig kom fram, hadde vi brukt bortimot 11 timer på en marsj vi normalt bruker 5-6 timer på.